Parcelforeningens regler og forventninger

På Generalforsamlingens opfordring har bestyrelsen lavet en slags regelsæt for parcelforeningens område. Lad det være sagt med det samme, det er skal under ingen omstændigheder betragtes som foreningens parcellov eller noget der minder derom, men blot en lille reminder (eller huskeseddel – globaliseringen længe leve) om, hvad bestyrelsen på foreningens vegne anser for den enkelte boligejer og lejers forpligtelser ved at bo i vores lille hyggelige kvarter. Altså en slag hyggelig husorden.

Det skal også være sagt med det samme, at vi fra bestyrelsen ikke kommer til at rende rundt som små politi-wannabe-agtige hidsigpropper som skal kontrollere at der bliver makket ret. For i bund og grund handler det som følger herunder bare om sund fornuft, og så om de beslutninger som generalforsamlingen har truffet.

1. Snerydning:
Parcelforeningen sørger for rydning af vejene. De enkelte beboere, ejere som lejere (medmindre andet er aftalt med jeres udlejer) er forpligtet til at holde deres fortov/flisegang fri for sne. Posten skal kunne komme frem, og er der en der falder på ”jeres” fortov/flisegang hvor der ikke er ryddet sne og saltet hænger i på de erstatningsmæssige følger deraf. Så bestyrelsen skal på det kraftigste opfordre beboerne til at rydde deres fortov/flisegang.

Lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje fastslår betingelserne for snerydning. De gælder således også her.

Forklaret hurtigt og præcist, fortov/flisegang skal være ryddet klokken 07.00, og hvis der gentagne gange ikke er ryddet, kan bestyrelsen få det gjort for din regning. Men igen regner vi i bestyrelsen med at den sunde fornuft råder, og at dette ikke bliver nødvendigt.

2. Hunde:
Nogen har hunde, andre har ikke. Nogen kan godt lide hunde andre kan ikke, tja nogen er faktisk bange for dem. Under alle omstændigheder bør hundeejere respektere, at der findes beboere som ikke bryder sig om hunde. Og hvad betyder det for dig som hundeejer? Det betyder i hvert fald, at vi i bestyrelsen vil opfordre dig på det kraftigste til at holde din hund i snor. Der render så mange børn rundt efterhånden, og det er dælme dejligt – MEN der skal kun et enkelt bid til før idyllen er spoleret. Og det finder vi i bestyrelsen, at der er en meget nem og hurtig løsning på aldrig sker. Og det er at du holder din hund i snor.

En anden feature (egenskab) ved disse dyr er, at når de indtager føde, så producerer de diverse affaldsprodukter. Nogen kalder dem ekskrementer, eller hunde-høm-høm’er eller slet og ret hundelort. Fælles for de tre betegnelser er i hvert fald, at de er noget så klamme at træde i. Igen vil vi gerne minde om, at der er mange børn der leger på de nu heldigvis grønne områder, og det er dælme ulækkert når de små fusser mødes af en lunken lort, for at sige det lige ud. Da der er kommet klager over efterladte ekskrementer, finder vi det nødvendigt med en henstilling:

Det forekommer som en selvfølge for bestyrelsen at man samler op efter ens hund.
DET ER DIN HUND, SAML OP!

3. Hæk:
Parcelforening og ejerforening har besluttet, at det er op til den enkelte boligejer/lejer at sørge for at klippe den til deres parcel tilhørende hæk. (Det kan fremgå af nogle af lejekontrakterne at udlejer skal holde have, og så påhviler pligten selvfølgelig denne.)

Der skal klippes hæk både indvendigt og udvendigt. Skulle nogen have interesse i hvor høj en hæk skal være, kan der søges hjælp i hegnsloven. Igen opfordrer bestyrelsen til sund fornuft. Der er jo ingen grund til at hækken er højere, end man kan skåle en hækbajer med naboen over den… Men skulle det gå helt i hårdknude mellem to ejere, så siger hegnslovens § 10, stk. 4, at hegn (læs hæk) skal være ikke under 2 meter, og ikke over 3.

Ud over hækken, skal du holde jorden i forbindelse med hækken fri for ukrudt. Det vil sige, at den lille strimmel jord der er mellem hækken, og frem til græsset begynder, den skal du som ”hækejer” holde fri for ukrudt.

4. Have og græs.
Du skal selv slå den græsplæne der hører til dit rækkehus, det siger næsten sig selv.

Generalforsamlingen har besluttet, at den strimmel græs der er foran rækkehusene, (mellem flisegangen og hækken) tilhører det rækkehus som ligger på fliseganges side af hækken. Sagt med andre ord, når du går ud af din hoveddør, så kan du se en hæk. Lige før den hæk ligger en stribe græs med en bredde af ca. en meter, den skal du slå.

Det er ikke nemt at formulere. Men hvis du ikke forstår, eller er i tvivl om hvad du skal holde, så kan du rette henvendelse til bestyrelsen, så skal en af os glædeligt hjælpe med at oplyse. Ellers spørg din nabo, når i alligevel deler en øl over den lave hæk.

Bestyrelsen vil opfordre til at haverne holdes i ”god” stand. Og hvad vil det sige? Ja det ved vi faktisk ikke helt. Men indtil hækkene er kommet godt op i højden, vil det efter bestyrelsens mening sige, at man holder sin have i en stand hvori den ikke generer nogen. Igen håber vi den sunde fornuft vil råde. Idet vi som bestyrelse ikke vil påtage os en opgave som havevogtere, og det håber vi i vil forstå.

Hvad lejlighederne angår, er det lidt anderledes. Ejerlejlighedsforeningen betaler for at få slået noget af græsset der tilhører ejerlejlighedsforeningen. Men du skal selv slå græsset der er bag din hæk. Og du skal selv holde din hæk. Derudover henvises til din udlejer og ejerlejlighedsforeningens bestyrelse.

5. Parkering.
Vi har et begrænset antal fælles parkeringspladser. Vi har specielt på vej 2 markeret med gult, hvor det ikke tillades at parkere. Desuden er der parkering forbudt skilte, som naturligvis skal respekteres. Det kan betyde, at dine gæster eller din 2. bil ind imellem må parkere lidt længere væk end du kunne ønske.

6. Affald.
Man benytter naturligvis sine affaldsspande. Hverken du eller jeg gider kigge på andres affald. Hold det hos dig selv, indtil du har mulighed for at køre det på lossepladsen. Det skal ikke henstilles på vejen i dagevis. Husk også at rydde op efter festlige begivenheder, som f.eks nytårsaften!

7. Forslag til denne ”parcelorden”.
Bestyrelsen modtager gerne forslag til denne brochure kan vi kalde den, så vil vi kigge på om det skal skrives ind, og der skal omdeles igen. Ellers er det meningen den skal findes på hjemmesiden.

Husk at komme med forslag til generalforsamlingen inden 1. marts hvert år. Du kan allerede gøre det nu til næste års generalforsamling.

8. Kontingent.
Kontingent betales altid til tiden. Beløbet bliver reguleret hvert år på generalforsamlingen, og forfalder til betaling den efterfølgende 1. maj.

Kan i alle have en rigtig god sommer, og er du i tvivl om noget, så tøv ikke med at kontakte bestyrelsen. Vi er til for at skabe en god og hyggelig ejerforening.

Med venlig hilsen
Bestyrelsen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *